W dniu 14 grudnia 2021 r. miało miejsce posiedzenie Sekcji Elektromobilności i TransportuAutonomicznego Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk w formule zdalnej.
Przewodniczący Sekcji prof. Marcin Ślęzak omówił plan pracy Sekcji, który został przyjęty do realizacji.


Plan pracy Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego
1. Główne problemy transportu autonomicznego w odniesieniu do różnych gałęzi transportu; różnice i podobieństwa; komunikacja, lokalizacja i nawigacja; certyfikacja, normalizacja i standaryzacja.
2. Elektromobilność z punktu widzenia barier rozwoju, eksploatacji, diagnostyki i utylizacji komponentów (w tym magazynów energii); infrastruktura ładowania; normalizacja i standaryzacja; szanse rozwoju dla krajowej nauki i gospodarki.
3. Bezpieczeństwo autonomicznych środków transportu; procedury, metodologie i narzędzia oceny niespodziewanych zdarzeń (incydentów i wypadków) w ruchu autonomicznych środków transportu; gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących bezpieczeństwa (tzw. czarne skrzynki).
4. Militarne oraz wspomagające (logistyczne) zastosowanie technologii bezzałogowych (autonomicznych) środków transportu i elektromobilności jako technologii podwójnego zastosowania.
5. Nowe kompetencje, w odniesieniu do zmieniających się ról i zadań kierującego / operatora w relacji do aktualnych trendów w transporcie (elektromobilność i autonomiczność); nowe podejście do edukacji i szkoleń (środowisko wirtualne i szkolenia na symulatorach)

W bloku wystąpień merytorycznych jako pierwszy zabrał głos płk dr hab. Szymon Mitkow, prof. WAT, z prezentacją pt. „Możliwości operacyjnego i logistycznego wykorzystania systemów autonomicznych we współczesnym polu walki”. Prelegent omówił platformy autonomiczne w obszarze militarnym, wizję przyszłego pola walki, tworzenie systemu dobrej wymiany informacji akcentując elastyczność sieci efektywnych połączeń. Poruszył aspekty bezzałogowych platform (lądowych, powietrznych, morskich) i ich funkcji, które będą spełniać w aspekcie bojowym. Wspomniał także o priorytetowych kierunkach badań, które są zaplanowane do 2026 r.
Drugi referat został przygotowany przez dr hab. inż. Jędrzej Mączaka, prof. PW. Tematem wystąpienia były „Problemy i możliwości stwarzane przez komunikację V2V (Vehicle‐to‐Vehicle) oraz V2I (Vehicle‐to‐Infrastructure), z uwzględnieniem możliwości sieci 5G”. Prelegent podkreślił, że. inteligentne systemy transportowe to współpraca różnych systemów tj. aplikacje na pokładzie pojazdu, infrastruktury drogowej, uczestników ruchu ‐ kierowców i pieszych. W tym kontekście istotny jest centralny system, do którego niezbędne jest opracowanie ujednoliconych komunikatów. Zostały omówione międzynarodowe normy ujednolicające formę komunikatów przesyłanych do użytkowników ruchu drogowego w zależności od rodzaju zdarzenia. Poruszono aspekty komunikacji bezprzewodowej, systemów wspomagania kierowcy, bezpieczeństwa pieszych i zarządzania łącznością z otoczeniem.
Jako trzeci wystąpił dr hab. inż. Marcin Noga, prof. PK z prezentacją na temat „Analiza możliwości zewnętrznego wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z samochodów z hybrydowym układem napędowym (Systemy V2X)”. Prelegent omówił ogólne zasady integracji pojazdu elektrycznego z siecią w ujęciu globalnym, w ujęciu „wyspowym” i miejscowym (najniższy poziom, bez integracji z większą siecią) ‐ czyli pojazd jako źródło zasilania. Badania eksperymentalne, które zostały przedstawione w trakcie wystąpienia dotyczyły sposobów poboru energii elektrycznej oraz jej wykorzystania. Prof. Marcin Noga przedstawił wyniki badań potwierdzające możliwość
pozyskiwania energii elektrycznej bezpośrednio z wysokonapięciowej części instalacji hybrydowego układu napędowego pojazdu.
Przeprowadzono dyskusję dotyczącą ww. wystąpień.
Na zakończenie omówiono plan dalszych posiedzeń Sekcji.