Program

  1. Otwarcie posiedzenia

  2. Przyjęcie programu posiedzenia

  3. Informacje Przewodniczącego Komitetu

  4. Sesja naukowa – temat wiodący: „WSPÓŁCZESNE ŹRÓDŁA ZASILANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU”

  • Referaty wprowadzające:

prof. dr hab. inż. Wojciech Wawrzyński: Wodór - uwarunkowania użytkowe,

prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha: Zasilanie wodorem układów napędowych pojazdów szynowych.

  • Prezentacja doświadczeń ośrodków naukowych, badawczych, konstrukcyjnych, eksploatacyjnych i legislacyjnych, reprezentowanych przez członków Komitetu, związanych z tematyką sesji – wystąpienia, komunikaty, wypowiedzi, dyskusja.

  1. Informacja o pracach sekcji Komitetu

  2. Wolne wnioski

  3. Zamknięcie obrad

Dyskusja i wystąpienia w trakcie sesji naukowej.

• Prof. dr hab. inż. W. Ślączka przedstawił prezentację pt. Zastosowanie wodoru w siłowni okrętowej. Na zakończenie prezentacji przedstawił wniosek końcowy dotyczący zagadnienia ubezpieczenia statków z takim napędem. Na dzień dzisiejszy towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą takich statków ubezpieczać z uwagi na duże ryzyko.

• Dr inż. A. Massel omówił stan aktualny w zakresie wykorzystania wodoru do napędzania pojazdów szynowych oraz przedstawił aktualnie prowadzone prace przez Instytut Kolejnictwa na okręgu badawczym w Żmigrodzie dotyczące prowadzonych prób z pojazdami o napędzie wodorowym. Wspomniał o pojeździe Formy Alstom oraz lokomotywie manewrowej Firmy PESA. Podkreślił, że podstawowym problemem jest określenie warunków w jakich lokomotywy tego typu mogą być eksploatowane i w tym obszarze brak jest na dzień dzisiejszy uregulowań prawnych.

• Dr inż. I. Góra przedstawił aktualny stan prac w zakresie uwarunkowań legislacyjnych pojazdów z napędem wodorowym. Stanowisko Urzędu Transportu Kolejowego jest następujące: dopuszczenie pojazdów z napędem wodorowym w oparciu o świadectwo z przeprowadzonych badań przez jednostkę upoważnioną jest możliwe w warunkach polskich i w tym zakresie UTK nie widzi żadnych problemów zakładając, że pojazdy te spełniają warunki zapisane w TSI. Następnie jako przykład dopuszczenia do eksploatacji pojazdów z napędem wodorowym przedstawił działania DB zwracając uwagę na wykorzystanie w tym przypadku Dyrektywy UE nr 2007/58. W dalszej części wystąpienia dr I. Góra odniósł się również do Polskiej Strategii Wodorowej zwracając uwagę na wynikające z niej uwarunkowania w przypadku zastosowania do napędów pojazdów szynowych.

• Prof. dr hab. inż. A. Weintritt w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na podstawowe problemy natury organizacyjno-prawnej dotyczące wykorzystania napędów wodorowych w środkach transportu morskiego. Panująca w tym zakresie sytuacja jest niestety odmienna od istniejących warunków w przypadku transportu drogowego czy szynowego i wdrożenie tego napędu do eksploatacji w tym przypadku nie jest sprawą oczywistą. Perspektywę wdrożenia tego napędu do eksploatacji prof. A. Weintritt ocenił na kilkanaście do kilkudziesięciu lat.

• Prof. dr hab. inż. A. Lewiński w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na wady i zalety wykorzystania w napędach technicznych środków transportu zarówno ogniw paliwowych jak i bezpośrednio wodoru. Zauważył, że istotnym problemem jest w tym przypadku „tankowanie” zarówno pojazdów szynowych jak i środków transportu morskiego, brak jest bowiem odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej to działanie. Problemem w przyszłości również może być koszt produkcji wodoru co może wpłynąć istotnie na opłacalność jego wykorzystania jako źródła napędu technicznych środków transportu.

• Prof. dr hab. inż. T. Nowakowski poinformował o podpisaniu na Forum Ekonomicznym w Karpaczu Listu Intencyjnego dotyczącego powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, której zadaniem będzie rozwijanie inicjatyw dotyczących wykorzystania wodoru jako ekologicznego źródła napędu środków transportu w regionie dolnośląskim.

• Prof. dr hab. inż. J. Kwaśnikowski w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na wysokie koszty produkcji wodoru w przypadku wykorzystania w tym celu węgla w porównaniu z kosztami otrzymywania wodoru z wody.