Aktualności
Opis planu działania Sekcji Technicznych Środków Transportu Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk
- Szczegóły
Opis planu działania
Sekcji Technicznych Środków Transportu
Komitetu Transportu
Polskiej Akademii Nauk
-
Promocja młodych badaczy – współpraca i patronat konferencji: krajowe szkolnictwo wyższe wymaga wspomagania młodych naukowców przez różne organizacje w tym KT. Zamiarem Sekcji TŚT jest promocja młodych naukowców. Mając pewne doświadczenie w organizacji takich konferencji, sekcja planuje ich promocję w zakresie np. współorganizacji Young Scientific Academy (kolejnej już edycji).
-
Promocja technicznych środowisk naukowych: planowane jest szersze upowszechnienie wydziałów technicznych polskich uczelni. Działania takie będą prowadzone na różnych uczelniach aktywizując członków sekcji z różnych uczelni technicznych.
-
Przeprowadzenie cyklu „Otwartych wykładów” np. Transport: spalinowy, hybrydowy czy elektryczny?;Ekologiczna energetyka; Wodór – paliwo do silników czy ogniw? Wykłady takie w formule online lub stacjonarnej umożliwią szerszą popularyzację nauk technicznych w krajowych środowiskach akademickich.
-
Próba zwiększenia znaczenia czasopism transportowych: istotnym elementem działalności jest intensyfikacja działań w zakresie zwiększenia jakości polskich czasopism z dziedziny transportu. Postuluje się działania zwiększające jakość oraz punktację tych czasopism. Sekcja przy udziale kierownictwa Komitetu ma zamiar być ciałem opiniotwórczym w zakresie szeregowania polskich czasopism transportowych.
-
Poprawa widoczności medialnej „Transportu”: wszystkie powyższe działania mają na celu zwiększenie rozpoznawalności dziedziny naukowej jaką jest Transport (obecnie połączony z Inżynierią Lądową).
-
Zebrania Sekcji: jednym z podstawowych działań są zebrania Sekcji. W trakcie ich trwania przewiduje się merytoryczne dyskusje dotyczące powyżej przedstawionych zagadnień. Zebrania Sekcji będą wykorzystywane do przedstawienia referatów naukowych przez członków Sekcji.
Stanowisko Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk w dyskusji dotyczącej nowej sieci komitetów planowanej do wprowadzenia w przyszłej kadencji
- Szczegóły
Stanowisko Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk w dyskusji dotyczącej nowej sieci komitetów planowanej do wprowadzenia w przyszłej kadencji
Zapoczątkowana w dniu 25 września 2020 na spotkaniu z przewodniczącymi komitetów Wydziału IV PAN merytoryczna dyskusja dotycząca nowej sieci komitetów planowanej do wprowadzenia w przyszłej kadencji spowodowała potrzebę zabrania głosu w tej kwestii przez członków Komitetu Transportu.
Komitet Transportu PAN utworzony został w 1972 roku (48 lat temu). Nie istniała wówczas dyscyplina naukowa Transport. Genezą utworzenia Komitetu była potrzeba integracji środowiska naukowego obszaru transportu. Towarzyszyło temu dostrzeżenie ważnej roli transportu nie jedynie jako działalności inżynierskiej o charakterze utylitarnym lecz obszaru wiedzy opartego na szerokich podstawach naukowych i badawczych. Sprzyjało temu też uplasowanie tematyki transportu w wielu ośrodkach naukowych. Stopniowy rozwój środowisk naukowo - badawczych transportu doprowadził do ustanowienia dyscypliny naukowej. Było to swoiste zwieńczenie działań wielu znaczących naukowców i badaczy. Uzyskana możliwość nadawania stopni naukowych w dyscyplinie transport umożliwiła profilowanie działań środowisk naukowych na zagadnienia dotyczące specyfiki transportu.
Jednocześnie zwracano uwagę na kształcenie na kierunku transport. Ustanowiono konferencję dziekanów wydziałów kształcących na kierunku transport. Przewodniczył tej grupie wybierany na honorową funkcję dziekan dziekanów, którym w większości przypadków był członek Komitetu Transportu. Zadaniem konferencji dziekanów wydziałów kształcących na kierunku transport było ustalenie jednolitych form kształcenia na tym kierunku oraz wymiana aktualnych poglądów związanych z prowadzonymi w uczelniach badaniami w tym obszarze.
Wyżej wymieniony kompleks działań zapewniał właściwe stymulowanie rozwoju badań i kształcenia w obszarze transportu.
Obecnie rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 roku w sprawie dziedzin i dyscyplin naukowych oraz dyscyplin artystycznych ustalono nową klasyfikację dziedzin i dyscyplin naukowych. W dziedzinie nauk technicznych wyróżnione były 22 dyscypliny. W ww. rozporządzeniu w dziedzinie nauk inżynieryjno – technicznych wyróżniono 9 dyscyplin.
Agregacja dyscyplin służyła ułatwieniu realizacji wprowadzonej wcześniej Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce w aspekcie ewaluacji. Ustawą tą wprowadzono nowy model oceny jakości działalności naukowej. Ewaluację przeprowadza się w ramach dyscyplin uprawianych w danym podmiocie a od uzyskanej oceny zależą uprawnienia do prowadzenia studiów i nadawania stopni oraz kwota subwencji. W tym przypadku zdaniem ustawodawcy mnogość dyscyplin nie sprzyjała łatwości rozstrzygania w tej kwestii.
Można zatem stwierdzić, że proces komasacji dyscyplin naukowych był związany z procedurą ewaluacyjną jednostek badawczych a nie wynikał z obiektywnej oceny poszczególnych dyscyplin.
Z tej sytuacji nie powinno się wyciągać dalej idących wniosków dotyczących adaptacji wspomnianego podziału do rzeczywistego stanu i rozwoju poszczególnych obszarów działalności naukowej. Tu widzimy najistotniejszy problem w formowaniu nowej sieci komitetów.
Obligatoryjne przyporządkowanie istniejących komitetów do np. komitetów nowopowstałych, zgodnych z dziewięcioma obecnie istniejącymi w dziedzinie nauk inżynieryjno - technicznych dyscyplinami naukowymi, spowodować może pojawienie się komitetów będących w istocie luźnym związkiem już istniejących, tylko że owe już istniejące komitety stanowiły by sekcje czy zespoły. Nie ma przy tym pewności, że w dającej się określić przyszłości doszłoby do ujednolicenia funkcjonowania tego złożonego organizmu. Nie ma też pewności co do stabilności rozwiązań wprowadzonych we wspomnianym rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 20 września 2018 r.
W tej sytuacji uważamy, że nowe uporządkowanie dyscyplin naukowych ilustrowane w tabeli https://konstytucjadlanauki.gov.pl//content/uploads/2018/09/nowy-podzia-dyscyplin-tabela.pdf nie musi być odzwierciedlane w planowanej nowej organizacji komitetów naukowych Wydziału IV PAN.
Posiedzenia Komitetu Transportu PAN w dniu 27 kwietnia 2021 roku
- Szczegóły
Program posiedzenia.
1. Przyjęcie programu posiedzenia
2. Powitanie i autoprezentacja nowych członków Komitetu
3. Prezentacja planu pracy Sekcji Logistyki i Procesów Transportowych i podjęcie uchwały dotyczącej składu osobowego Sekcji
4. Prezentacja planu pracy Sekcji Sterowania Ruchem w Transporcie i podjęcie uchwały dotyczącej składu osobowego Sekcji
5. Prezentacja planu pracy Sekcji Technicznych Środków Transportu i podjęcie uchwały dotyczącej składu osobowego Sekcji
6. Prezentacja planu pracy Sekcji Transportu Wodnego i podjęcie uchwały dotyczącej składu osobowego Sekcji
7. Prezentacja planu pracy Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego i podjęcie uchwały dotyczącej składu osobowego Sekcji
8. Plan pracy Komitetu – dyskusja i podjęcie ustaleń dotyczących tematyki posiedzeń
9. Sesja naukowa – temat wiodący: TRANSPORT AUTONOMICZNY
Autonomiczny transport drogowy – główne problemy – prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak,
Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego
Autonomiczny transport kolejowy – autonomiczne metro - mgr inż. Sławomir Nalewajka, Dyrektor Zarządzający Alstom
Autonomiczny transport morski - prof. dr hab. inż. Adam Weintrit,
Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
Autonomiczny transport lotniczy - dr hab. inż. Mirosław Kowalski, prof. ITWL,
Dyrektor Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych
10. Sprawy organizacyjne
11. Wolne wnioski
12. Zakończenie obrad
Odbyła się auto prezentacja nowo powołanych członków Komitetu z grupy specjalistów z zakresu życia naukowego, gospodarczego i społecznego.
Omówiono plany pracy Komitetu oraz jego Sekcji.
Powołano składy osobowe Sekcji Logistyki i Procesów Transportowych, Sekcji Sterowania Ruchem w Transporcie, Sekcji Technicznych Środków Transportu, Sekcji Transportu Wodnego oraz Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego.
W ramach sesji naukowej wygłoszono cztery ww. referaty. Opis wystąpień w załączeniu.
Posiedzenie Komitetu Transportu PAN w dniu 13 maja 2020
- Szczegóły
Posiedzenie prowadził Dziekan Wydziału IV Nauk Technicznych PAN prof. dr hab. inż. Antoni Rogalski. Omówił strukturę organizacyjną Wydziału i zakres jego działalności oraz aktualną problematykę działalności Akademii. Następnie w głosowaniach tajnym odbył się wybór Przewodniczącego Komitetu i członków Prezydium Komitetu.
Posiedzenia Komitetu Transportu PAN w dniu 14. grudnia 2020
- Szczegóły
Program posiedzenia.
1. Otwarcie obrad i przyjęcie programu posiedzenia
2. Regulamin Komitetu Transportu PAN
3. Sprawy organizacyjne: uzupełnienie składu prezydium i wybór sekretarza
4. Struktura organizacyjna Komitetu - sekcje, zespoły i propozycja obsady personalnej
5. Problematyka rozszerzenia składu Komitetu o specjalistów z zakresu życia naukowego, gospodarczego i społecznego
6. Wolne wnioski
7. Zamknięcie obrad
Przyjęto Regulamin Komitetu Transportu PAN
Uzupełniono skład Prezydium Komitetu o osoby wiceprzewodniczącej i sekretarza naukowego.
Do składu Komitetu powołano specjalistów z zakresu życia naukowego, gospodarczego i społecznego.
Ustalono strukturę organizacyjną Komitetu w podziale na sekcje: Sekcja Logistyki i Procesów Transportowych, Sekcja Sterowania Ruchem w Transporcie, Sekcja Technicznych Środków Transportu, Sekcja Transportu Wodnego oraz Sekcja Elektromobilności i Transportu Autonomicznego.