Aktualności
Posiedzenie plenarne Komitetu Transportu PAN w dniu 14 września 2021 roku
- Szczegóły
Program
-
Otwarcie posiedzenia
-
Przyjęcie programu posiedzenia
-
Informacje Przewodniczącego Komitetu
-
Sesja naukowa – temat wiodący: „WSPÓŁCZESNE ŹRÓDŁA ZASILANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU”
-
Referaty wprowadzające:
prof. dr hab. inż. Wojciech Wawrzyński: Wodór - uwarunkowania użytkowe,
prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha: Zasilanie wodorem układów napędowych pojazdów szynowych.
-
Prezentacja doświadczeń ośrodków naukowych, badawczych, konstrukcyjnych, eksploatacyjnych i legislacyjnych, reprezentowanych przez członków Komitetu, związanych z tematyką sesji – wystąpienia, komunikaty, wypowiedzi, dyskusja.
-
Informacja o pracach sekcji Komitetu
-
Wolne wnioski
-
Zamknięcie obrad
Dyskusja i wystąpienia w trakcie sesji naukowej.
• Prof. dr hab. inż. W. Ślączka przedstawił prezentację pt. Zastosowanie wodoru w siłowni okrętowej. Na zakończenie prezentacji przedstawił wniosek końcowy dotyczący zagadnienia ubezpieczenia statków z takim napędem. Na dzień dzisiejszy towarzystwa ubezpieczeniowe nie chcą takich statków ubezpieczać z uwagi na duże ryzyko.
• Dr inż. A. Massel omówił stan aktualny w zakresie wykorzystania wodoru do napędzania pojazdów szynowych oraz przedstawił aktualnie prowadzone prace przez Instytut Kolejnictwa na okręgu badawczym w Żmigrodzie dotyczące prowadzonych prób z pojazdami o napędzie wodorowym. Wspomniał o pojeździe Formy Alstom oraz lokomotywie manewrowej Firmy PESA. Podkreślił, że podstawowym problemem jest określenie warunków w jakich lokomotywy tego typu mogą być eksploatowane i w tym obszarze brak jest na dzień dzisiejszy uregulowań prawnych.
• Dr inż. I. Góra przedstawił aktualny stan prac w zakresie uwarunkowań legislacyjnych pojazdów z napędem wodorowym. Stanowisko Urzędu Transportu Kolejowego jest następujące: dopuszczenie pojazdów z napędem wodorowym w oparciu o świadectwo z przeprowadzonych badań przez jednostkę upoważnioną jest możliwe w warunkach polskich i w tym zakresie UTK nie widzi żadnych problemów zakładając, że pojazdy te spełniają warunki zapisane w TSI. Następnie jako przykład dopuszczenia do eksploatacji pojazdów z napędem wodorowym przedstawił działania DB zwracając uwagę na wykorzystanie w tym przypadku Dyrektywy UE nr 2007/58. W dalszej części wystąpienia dr I. Góra odniósł się również do Polskiej Strategii Wodorowej zwracając uwagę na wynikające z niej uwarunkowania w przypadku zastosowania do napędów pojazdów szynowych.
• Prof. dr hab. inż. A. Weintritt w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na podstawowe problemy natury organizacyjno-prawnej dotyczące wykorzystania napędów wodorowych w środkach transportu morskiego. Panująca w tym zakresie sytuacja jest niestety odmienna od istniejących warunków w przypadku transportu drogowego czy szynowego i wdrożenie tego napędu do eksploatacji w tym przypadku nie jest sprawą oczywistą. Perspektywę wdrożenia tego napędu do eksploatacji prof. A. Weintritt ocenił na kilkanaście do kilkudziesięciu lat.
• Prof. dr hab. inż. A. Lewiński w swoim wystąpieniu zwrócił uwagę na wady i zalety wykorzystania w napędach technicznych środków transportu zarówno ogniw paliwowych jak i bezpośrednio wodoru. Zauważył, że istotnym problemem jest w tym przypadku „tankowanie” zarówno pojazdów szynowych jak i środków transportu morskiego, brak jest bowiem odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej to działanie. Problemem w przyszłości również może być koszt produkcji wodoru co może wpłynąć istotnie na opłacalność jego wykorzystania jako źródła napędu technicznych środków transportu.
• Prof. dr hab. inż. T. Nowakowski poinformował o podpisaniu na Forum Ekonomicznym w Karpaczu Listu Intencyjnego dotyczącego powołania Dolnośląskiej Doliny Wodorowej, której zadaniem będzie rozwijanie inicjatyw dotyczących wykorzystania wodoru jako ekologicznego źródła napędu środków transportu w regionie dolnośląskim.
• Prof. dr hab. inż. J. Kwaśnikowski w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na wysokie koszty produkcji wodoru w przypadku wykorzystania w tym celu węgla w porównaniu z kosztami otrzymywania wodoru z wody.
Autonomiczny transport drogowy
- Szczegóły
Autonomiczny transport lotniczy
- Szczegóły
Plan pracy Sekcji Logistyki i Procesów Transportowych Komitetu Transportu PAN w kadencji 2020 – 2023
- Szczegóły
Plan pracy Sekcji Logistyki i Procesów Transportowych Komitetu Transportu PAN w kadencji 2020 – 2023
-
Organizacja i prowadzenie seminariów naukowych w obszarze procesów transportowych i logistyki mających duże znaczenie dla rozwoju gospodarki oraz kreowania innowacyjnych rozwiązań w tych obszarach:
-
wystąpienia członków Sekcji i Komitetu Transportu oraz przedstawicieli różnych instytucji/firm o ważnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki oraz kreowania innowacyjnych rozwiązań w obszarze procesów transportowych i logistyki;
-
upowszechnianie wyników badań zespołów badawczych – dyskusja podczas seminariów naukowych;
-
Podejmowanie dyskusji w obszarach stanowiących nowe wyzwania dla transportu i logistyki (seminaria, konferencje):
-
zrównoważony transport, mobilność miejska, zielony ład, elektromobilność, innowacyjne rozwiązania w logistyce, big data, …
-
Promocja interdyscyplinarnych badań naukowych – podejmowanie wspólnych inicjatyw integrujących zespoły badawcze w zakresie aplikowania o projekty badawcze;
-
Współpraca z podmiotami gospodarczymi w inspirowaniu badań i wdrażaniu ich wyników;
-
Wspieranie inicjatyw dotyczących:
-
patronatu Komitetu Transportu nad przedsięwzięciami naukowymi – konferencje, sympozja, …, – wystąpienia członków Sekcji promujące Komitet Transportu i Sekcję Logistyki i Procesów Transportowych;
-
badań skierowanych na potrzeby gospodarki jak i współpracy środowisk naukowych w tym zakresie;
-
innych promujących rozwój nauki w obszarach reprezentujących dyscypliny naukowe w Sekcji;
-
Promocja pracowników związanych z dyscyplinami reprezentowanymi przez Członków Komitetu;
-
Współpraca z Sekcjami w ramach Komitetu Transportu PAN;
-
Przekazywanie środowisku naukowemu bieżących informacji dotyczących działań Komitetu Transportu PAN, w tym zachodzących zmian prawnych i w zakresie podejmowanych działań;
-
Inne sprawy zlecane przez Prezydium Komitetu Transportu PAN.
Plan pracy Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego
- Szczegóły
Plan pracy Sekcji Elektromobilności i Transportu Autonomicznego
-
Główne problemy transportu autonomicznego w odniesieniu do różnych gałęzi transportu; różnice i podobieństwa; komunikacja, lokalizacja i nawigacja; certyfikacja, normalizacja
i standaryzacja. -
Elektromobilność z punktu widzenia barier rozwoju, eksploatacji, diagnostyki i utylizacji komponentów (w tym magazynów energii); infrastruktura ładowania; normalizacja
i standaryzacja; szanse rozwoju dla krajowej nauki i gospodarki. -
Bezpieczeństwo autonomicznych środków transportu; procedury, metodologie i narzędzia oceny niespodziewanych zdarzeń (incydentów i wypadków) w ruchu autonomicznych środków transportu; gromadzenie i przetwarzanie danych dotyczących bezpieczeństwa
(tzw. czarne skrzynki). -
Militarne oraz wspomagające (logistyczne) zastosowanie technologii bezzałogowych (autonomicznych) środków transportu i elektromobilności jako technologii podwójnego zastosowania.
-
Nowe kompetencje, w odniesieniu do zmieniających się ról i zadań kierującego / operatora w relacji do aktualnych trendów w transporcie (elektromobilność i autonomiczność); nowe podejście do edukacji i szkoleń (środowisko wirtualne i szkolenia na symulatorach).
- Opis planu działania Sekcji Technicznych Środków Transportu Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk
- Stanowisko Komitetu Transportu Polskiej Akademii Nauk w dyskusji dotyczącej nowej sieci komitetów planowanej do wprowadzenia w przyszłej kadencji
- Posiedzenia Komitetu Transportu PAN w dniu 27 kwietnia 2021 roku
- Posiedzenie Komitetu Transportu PAN w dniu 13 maja 2020